Edukacja normalizacyjna nadal w centrum uwagi Komisji Europejskiej

1 czerwca 2016 r. ukazał się Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów „Normy Europejskie na XXI w." (COM(2016) 358 final). W swoim najnowszym komunikacie Komisja rozważa kwestie przyszłości systemu normalizacji europejskiej.

Wydajny system normalizacji powinien być zbudowany w oparciu o ścisłą współpracę między regulatorem, organizacjami normalizacyjnymi i przemysłem. Ma temu służyć stworzenie bardziej spójnego i ujednoliconego podejścia do normalizacji, które pomoże wzmocnić Jednolity Rynek oraz wspierać realizację polityki i ustawodawstwa UE.

Jedną z istotnych spraw jest edukacja i budowanie świadomości w zakresie potencjału konkurencyjności normalizacji. W Europie kładzie się bardzo mały nacisk na obecność zagadnień normalizacyjnych w edukacji formalnej i kształceniu zawodowym. W szczególności brak ten widoczny jest w modelu normalizacyjnym Unii Europejskiej. Istnieje zatem potrzeba zgłębiania i promowania normalizacji jako elementu formalnej edukacji, kształcenia akademickiego i zawodowego, we współpracy z doświadczonymi państwami członkowskimi. Potrzebne jest również zaangażowanie środowisk akademickich, aby przygotować w odpowiednim czasie kolejne pokolenie normalizatorów.

Proponowana Wspólna Inicjatywa Normalizacyjna (JIS) przewiduje opracowanie programów szkoleniowych na temat normalizacji dla krajowej i europejskiej administracji publicznej jako istotny element w ramach przygotowywanego innowacyjnego projektu edukacyjnego, wspierającego inteligentne i sprzyjające innowacjom ustawodawstwo i politykę publiczną.