V krajowa konferencja dla dyrektorów szkół zawodowych i centrów szkolenia praktycznego
Ponad 180 dyrektorów szkół zawodowych i CKP wzięło udział w piątej krajowej konferencji „Przemiany w edukacji zawodowej w kontekście relacji szkoła – rynek pracy". Konferencja odbyła się w dniach 31 marca – 1 kwietnia w Strykowie, a jej organizatorem było Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego we współpracy z wydawnictwem EduFakty – Uczę Nowocześnie.
Tematyka konferencji koncentrowała się na: zmianach w strukturze kształcenia zawodowego, nowych podstawach programowych, organizacji procesu osiągania kwalifikacji zawodowych, motywowaniu uczniów do aktywnego udziału w procesach uczenia się, tutoringu w edukacji zawodowej, doradztwie edukacyjno-zawodowym, kształceniu modułowym i dualnym, edukacji normalizacyjnej, modelowaniu współpracy edukacji zawodowej z otoczeniem społeczno-gospodarczym.
Uczestników konferencji powitał dr Grzegorz Wierzchowski (Łódzki Kurator Oświaty) i Piotr Olszówka (poseł na Sejm RP), a referaty wygłosili, m.in.:
- prof. dr hab. Jacek Pyżalski – „Motywacja uczniów. Początki i końce zajęć",
- Jadwiga Parada (Departament Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego MEN) – „Szkoła branżowa. Plany Ministerstwa Edukacji Narodowej",
- Janusz Moos (ŁCDNiKP) – „Tutoring w edukacji zawodowej",
- Bogdan Kruszakin (ORE) – „Podstawy programowe w nowej formule",
- Marek Szymański (OKE, ŁCDNiKP) – „Egzaminy w branżowej szkole zawodowej",
- Małgorzata Sienna (ŁCDNiKP) – „Branżowe szkoły zawodowe i centra kształcenia praktycznego w systemie doradztwa zawodowego",
- Artur Grochowski – „O metodzie projektów w edukacji technicznej",
- Dominik Goss (ŁCDNiKP) – „Od pomysłu do startupu. Skuteczne działanie Szkoły w zakresie przygotowania młodego człowieka do bycia atrakcyjnym na rynku pracy",
- Donata Andrzejczak (ŁCDNiKP) – „Kształcenie modualne. O kształceniu modułowym jeszcze raz",
- dr Witold Morawski (Festo) – „IV rewolucja przemysłowa wyzwaniem dla edukacji zawodowej"
-
dr inż. Zygmunt Niechoda – „Edukacja normalizacyjna w szkole zawodowej".
W swoim referacie dr Niechoda poruszał zagadnienia:
- Po co normalizacja w edukacji zawodowej?
- Cele kształcenia zawodowego w obszarze normalizacji i oceny zgodności.
- Zakładane efekty kształcenia w zakresie normalizacji i oceny zgodności.
Ponadto zorganizowano 9 warsztatów dotyczących najnowszych technologii w zarządzaniu szkołą zawodową i w organizowaniu procesów uczenia się, które były prowadzone przez partnerów technologicznych konferencji.