V krajowa konferencja dla dyrektorów szkół zawodowych i centrów szkolenia praktycznego

Ponad 180 dyrektorów szkół zawodowych i CKP wzięło udział w piątej krajowej konferencji „Przemiany w edukacji zawodowej w kontekście relacji szkoła – rynek pracy". Konferencja odbyła się w dniach 31 marca – 1 kwietnia w Strykowie, a jej organizatorem było Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego we współpracy z wydawnictwem EduFakty – Uczę Nowocześnie.

Tematyka konferencji koncentrowała się na: zmianach w strukturze kształcenia zawodowego, nowych podstawach programowych, organizacji procesu osiągania kwalifikacji zawodowych, motywowaniu uczniów do aktywnego udziału w procesach uczenia się, tutoringu w edukacji zawodowej, doradztwie edukacyjno-zawodowym, kształceniu modułowym i dualnym, edukacji normalizacyjnej, modelowaniu współpracy edukacji zawodowej z otoczeniem społeczno-gospodarczym.

Uczestników konferencji powitał dr Grzegorz Wierzchowski (Łódzki Kurator Oświaty) i Piotr Olszówka (poseł na Sejm RP), a referaty wygłosili, m.in.:

  • prof. dr hab. Jacek Pyżalski – „Motywacja uczniów. Początki i końce zajęć",
  • Jadwiga Parada (Departament Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego MEN) – „Szkoła branżowa. Plany Ministerstwa Edukacji Narodowej",
  • Janusz Moos (ŁCDNiKP) – „Tutoring w edukacji zawodowej",
  • Bogdan Kruszakin (ORE) – „Podstawy programowe w nowej formule",
  • Marek Szymański (OKE, ŁCDNiKP) – „Egzaminy w branżowej szkole zawodowej",
  • Małgorzata Sienna (ŁCDNiKP) – „Branżowe szkoły zawodowe i centra kształcenia praktycznego w systemie doradztwa zawodowego",
  • Artur Grochowski – „O metodzie projektów w edukacji technicznej",
  • Dominik Goss (ŁCDNiKP) – „Od pomysłu do startupu. Skuteczne działanie Szkoły w zakresie przygotowania młodego człowieka do bycia atrakcyjnym na rynku pracy",
  • Donata Andrzejczak (ŁCDNiKP) – „Kształcenie modualne. O kształceniu modułowym jeszcze raz",
  • dr Witold Morawski (Festo) – „IV rewolucja przemysłowa wyzwaniem dla edukacji zawodowej"
  • dr inż. Zygmunt Niechoda – „Edukacja normalizacyjna w szkole zawodowej".
     

W swoim referacie dr Niechoda poruszał zagadnienia:

  • Po co normalizacja w edukacji zawodowej?
  • Cele kształcenia zawodowego w obszarze normalizacji i oceny zgodności.
  • Zakładane efekty kształcenia w zakresie normalizacji i oceny zgodności.

Ponadto zorganizowano 9 warsztatów dotyczących najnowszych technologii w zarządzaniu szkołą zawodową i w organizowaniu procesów uczenia się, które były prowadzone przez partnerów technologicznych konferencji.