Konferencja Stowarzyszenia Dyrektorów i Nauczycieli Centrów Edukacji Zawodowej z udziałem PKN

31 marca 2022 roku odbyło się ważne wydarzenie dla edukacji zawodowej – konferencja Kwalifikacje rynkowe – kwalifikacje dla przyszłości, organizowana przez Stowarzyszenie Dyrektorów i Nauczycieli Centrów Edukacji Zawodowej. Współorganizatorem konferencji było Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego. W konferencji, która odbywała się w trybie on-line, uczestniczyli dyrektorzy i nauczyciele szkół ponadpodstawowych z całej Polski. Do udziału w konferencji został zaproszony Polski Komitet Normalizacyjny.

Kwalifikacje rynkowe to ogromna szansa na sprostanie wyzwaniom przyszłości. Kształcenie zawodowe odgrywa ważną rolę w przygotowaniu młodzieży i dorosłych do tych wyzwań. Dlatego podczas konferencji mówiono o tym, jak zorganizować kształcenie zawodowe, aby było efektywne oraz jaką ofertę kwalifikacji rynkowych i w jaki sposób przygotować. Podczas konferencji wystąpili eksperci: dr inż. Zygmunt Niechoda – doradca Prezesa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego, Artur Grochowski – prezes firmy Mechatronik, Zofia Kordala z Ośrodka Zarządzania w Edukacji oraz Anna Wawruch-Lis – dyrektor Zespołu Szkół Transportowo-Komunikacyjnych w Lublinie.

Konferencję rozpoczął Jan Moos, dyrektor ŁCDNiKP oraz prezes SDiNCEZ, który zwrócił uwagę na to, że kształcenie zawodowe powinno holistycznie przygotowywać uczących się do funkcjonowania w społeczeństwie i gospodarce. Podkreślił znaczenie tutoringu (omawianego następnie przez Zofię Kordalę) w procesie kształcenia oraz konieczność odpowiedzi na rosnące i dynamicznie zmieniające się potrzeby rynku pracy w zakresie kwalifikacji rynkowych.  

Do tej tematyki nawiązał dr inż. Zygmunt Niechoda, który uzasadnił konieczność wdrożenia edukacji normalizacyjnej do kształcenia zawodowego. Szybki postęp techniczny i technologiczny może sprawiać trudność w aktualizowaniu wiedzy i umiejętności. Dlatego umiejętność korzystania z norm zapewnia dostęp do najnowszej i uznanej wiedzy, która może być stosowana w procesach gospodarczych. Tutoring może być w przyszłości efektywną formą kształcenia w zakresie normalizacji. Należy zintegrować pewne elementy rynkowej kwalifikacji cząstkowej z kwalifikacją pełną (technika) na 4. i 5. poziomie Polskiej Ramy Kwalifikacji.

Artur Grochowski mówił o korzyściach płynących z certyfikowania kompetencji, które są ukształtowane zarówno w procesie edukacji formalnej, pozaformalnej jak i nieformalnej. Certyfikaty kwalifikacji rynkowych poza uznaniem przez jednostkę certyfikującą otwierają nowe możliwości na rynku pracy.

O tym jak zorganizować proces kształcenia zawodowego zgodnie z podstawą programową, jednocześnie przygotowując uczących się do potwierdzania kwalifikacji rynkowych, mówiła dyrektor Zespołu Szkół Anna Wawruch-Lis.