Współpraca Instytutu Badań Edukacyjnych z PKN
Współpraca Instytutu Badań Edukacyjnych z PKN
Podczas spotkania zostanie przedstawiona prezentacja pt.: „Zapewnianie jakości kwalifikacji". Jej celem będzie zapoznanie przedstawicieli PKN z podejściem do jakości kwalifikacji wypracowanym w projekcie systemowym „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania Krajowych Ram Kwalifikacji oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie".
Na jakość kwalifikacji nadanej konkretnej osobie - czyli określonego zestawu efektów uczenia się, zgodnych z ustalonymi standardami, których osiągnięcie zostało formalnie potwierdzone przez upoważnioną kwalifikację - składa się przede wszystkim:
-
jakość kwalifikacji „zdefiniowanej", która powinna być adekwatna do potrzeb osób uczących się, rynku pracy i potrzeb społecznych, a także odpowiednio opisana w języku efektów uczenia się,
-
jakość procesu walidowania. Walidacja to wieloetapowy proces sprawdzania, czy – niezależnie od sposobu uczenia się - efekty uczenia się wymagane dla danej kwalifikacji zostały osiągnięte.
Zgodnie z przyjętymi zasadami ogólnymi, zapewnianie jakości powinno m.in. uwzględniać charakter kwalifikacji, opierać się na ocenie zewnętrznej i wewnętrznej, angażować w odpowiedni sposób interesariuszy. W ramach prac nad zapewnianiem jakości kwalifikacji sformułowano również zasady zoperacjonalizowane odnoszące się do instytucji i procesów mających wpływ na jakość kwalifikacji, w tym dla instytucji certyfikującej, walidującej i procesu walidowania oraz instytucji zewnętrznego zapewniania jakości.