Zanim kupisz – sprawdź! Alert OECD w sprawie wadliwych produktów

Ważne przed nowym rokiem szkolnym

OECD (The Organisation for Economic Co-operation and Development) prowadzi portal, który umożliwia konsumentom, biznesowi oraz rządowi szybki i łatwy dostęp do informacji o produktach wycofanych ze sklepów w Europie, Australii, Kanadzie i USA. Zgodnie z danymi OECD szacuje się, że światowe koszty urazów ciała i wypadków śmiertelnych z powodu niebezpiecznych produktów wynoszą ponad 1 bilion USD rocznie.

U podstaw stworzenia portalu stała myśl, że klienci powinni mieć możliwość sprawdzenia czy produkty, które planują kupić, takie jak: ubrania dziecięce, zabawki, rowery, sprzęt sportowy, meble, sprzęt elektroniczny, wykrywacze tlenku węgla, itp., nie zostały wycofane z półek sklepowych w innych krajach. Podobnie importerzy i sprzedawcy – powinni mieć możliwość szybkiego reagowania – wycofać produkt zanim wzbudzi powody do obaw. Działalność tego portalu pomaga także doskonalić współpracę między rządem a ustawodawcą – po to, aby szybciej reagować usuwaniem niebezpiecznych produktów z obrotu.

Przedstawiciele OECD partycypują w pracach wielu komitetów technicznych ISO, zwracając uwagę na kwestie, które mają wpływ na bezpieczeństwo produktów. Problem wadliwych produktów jest tak duży, że ISO opracowało normę dla dostawców (ISO 10393 - Consumer product recall – Guidelines for suppliers), aby mogli łatwiej radzić sobie z tym zagadnieniem. Należy podkreślić, że główną przyczyną wadliwości produktów jest niespełnianie podstawowych wymagań Norm Międzynarodowych (które stoją na straży jakości i bezpieczeństwa), co wynika z analizy wycofanych wyrobów znajdujących się na listach portalu.

 

Opr. na podst. ISO Focus Volume 4, No.2, February 2013