Normy wyrównują szanse – podsumowanie IV Konferencji Normalizacja w Szkole
IV Ogólnopolska Konferencja „Normalizacja w szkole" zgromadziła ponad 120 uczestników. W pierwszej części Konferencji eksperci z różnych dziedzin wprowadzili uczestników w problematykę.
Poniżej przedstawiamy prezentacje prelegentów.
Konsumenci i normy – G. Rokicka
Normy szansą dla małych przedsiębiorstw – A. Wójcik
Normy, jako szansa dostępu dla wszystkich – głos użytkownika – B. Jachimczak
Aspekty dostępności dla wszystkich w działalności normalizacyjnej – PKN
Normy szansą dobrego zarządzania placówką oświatową – G. Gregorczyk
Normy, jako szansa na lepszy start zawodowy (znajomość norm przez absolwentów) – B. Karpuziak
Slajdy wykorzystane podczas IV Konferencji
W drugiej części – odbył się panel dyskusyjny, którego uczestnicy zgodnie podkreślali, że szkoły powinny uwzględniać problematykę normalizacyjną w procesie kształcenia, ponieważ normy umożliwiają wyrównywanie szans m.in. w obszarze:
- Kształcenia zawodowego – umożliwiają kształcenie zgodnie z najnowszą myślą techniczno-technologiczną. Uczeń znający normy ze swojej specjalności zawodowej posiada wiedzę nie tylko wyrównującą jego szanse na rynku pracy – wiedza ta stawia go również na pozycji uprzywilejowanej w stosunku do konkurentów. Warto dodać, że podstawa programowa kształcenia zawodowego uwzględnia te zagadnienia w procesie kształcenia (na co zwrócił uwagę przedstawiciel KOWEZiU);
- Zarządzania szkołą – bez względu na położenie geograficzne szkoły (duże miasto, mała miejscowość), jej wielkość oraz poziom edukacyjny – normy dają możliwość zbudowania i wdrożenia dopasowanego do własnych potrzeb Systemu Zarządzania Jakością (wg norm PN-EN ISO 9001) oraz ochrony danych osobowych i innych informacji przetwarzanych w szkole (System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacyjnym wg norm serii PN-ISO/IEC 27000) zgodnie z najlepszymi sprawdzonymi w świecie rozwiązaniami;
- Dostępności – likwidacja barier technicznych umożliwia uczniom niepełnosprawnym kształcić się w wymarzonych ogólnodostępnych szkołach; rozwiązania normalizacyjne uwzględniają w wyrobach i usługach potrzeby osób niepełnosprawnych. Warto dodać, że Komitet Techniczny ds. osób niepełnosprawnych (KT 1) dba o opracowywanie rozwiązań technicznych zapewniających dostępność dla wszystkich;
- Nabywania dóbr – produkty wykonane zgodnie z normą zapewniają jakość, niezawodność, bezpieczeństwo i wygodę;
- Przedsiębiorczości – inspirują, prezentują rozwiązania, dają możliwość odnalezienia się na konkurencyjnym rynku.
Paneliści zgłaszali także pomysły znormalizowania niektórych obszarów procesu edukacyjnego. Jeśli pomysłodawcy zechcą zrealizować te postulaty, Polski Komitet Normalizacyjny obiecuje wsparcie.
Galeria zdjęć
Prezentacje
Dyskusja panelowa
Wręczanie nagród laureatom III Ogólnopolskiego Konkursu „Normalizacja i ja"
Gala wręczania tytułu honorowego „Promotor Edukacji Normalizacyjnej"